Een aanbestedingsprocedure van deze tijd

Bedrijven en overheid besteden aan. Bedrijven zijn dat pas verplicht vanaf een heel hoog bedrag en voor de rest mogen zij onderhands aanbesteden. Dan vragen zij offertes aan verschillende bedrijven en maken op basis hiervan de keuze aan wie ze de klus gunnen.

Een aanbestedingsprocedure is eerlijker. Ieder bedrijf heeft even veel kans om de klus gegund te krijgen. Daarom moet de overheid dit al vanaf kleinere bedragen door dan overige bedrijven. De overheid opereert ten slotte met belastinggeld en de belastingbetaler wil graag dat zijn geld goed en eerlijk besteed wordt op een verantwoordelijke wijze.

De beste manier op aan te besteden is met een digitale aanbesteding. Het bedrijf Qflow heeft hiervoor een webapplicatie laten ontwikkelen waarbij zowel aanbieders als inschrijvers heel gemakkelijk hetgeen zij te bieden hebben online kunnen zetten. Met applicatie worden de opdrachtgevers en de inschrijvers stap voor stap begeleid in de procedure aanbesteding zodat zij uiteindelijk volgens de laatste wet- en regelgeving opereren. Hierbij is geen ingewikkelde handleiding noodzakelijk.

Hierna is het aan de opdrachtgever om een goede keuze te maken. Tijd, geld en kwaliteit zijn belangrijke criteria. Maar ook de inschrijvende organisatie moet tegen het licht gehouden worden. Hebben zij wel een duurzaam beleid? Worden er geen mensen uitgebuit? Gaan zij duurzaam om met het milieu?

De opdrachtgever mag zich zeker niet alleen laten leiden door het bedrag dat de inschrijver onderaan de streep laat zien. Het is zeker zo belangrijk dat de opdracht zekerheid heeft dat het bedrijf dat het project gaat doen doet wat het belooft en dat er een product opgeleverd wordt dat voldoet aan alle criteria. De hele lijst met gefaalde ICT-projecten van de overheid doet vermoeden dat er in de gunningsprocedure iets mis gaat. Hoe duidelijk waren de acceptatiecriteria bijvoorbeeld? Waren er überhaupt wel acceptatiecriteria?

http://qflow.nl