Wet kwaliteit, klachten en geschillenzorg (Wkkgz)

De Wkkgz is een wet die in 2017 van start is gegaan. Het doel van de wet is in alle gezondheidsinstellingen de kwaliteit van de zorg te waarborgen. Er worden volgens de wet voor een aantal dingen gezorgd, namelijk: Een betere, snellere aanpak van klachten. Ook moeten de zorgmedewerkers gemakkelijk en sneller incidenten kunnen melden. De cliënt moet een sterkere positie krijgen binnen de zorg. En als laatste moet er een uitbreiding komen van meldplicht van de zorgaanbieders. Dit wordt hieronder besproken. Als je nu al de Wkkgz test wil doen voor jouw bedrijf doe dat dan bij Zorggeschil

Een betere en snellere aanpak van klachten

Sinds de ingang van de wkkgz wet is het verplicht om als zorginstelling een onafhankelijke klachtenfunctionaris in te zetten. Wanneer een gesprek het probleem niet oplost heet de client het recht een rechtszaak aan te spannen. Maar een klachtenfunctionaris biedt een laagdrempelig alternatief namelijk de onafhankelijke geschilleninstantie. Deze doet een uitspraak waar beiden partijen aan verplicht zijn te voldoen.

Een interne alarmering voor incidenten

Medewerkers van zorginstellingen moeten nu gemakkelijk intern een incident kunnen vermelden. De achterliggende gedachte is dat medewerkers zo de ‘incidenten’ met elkaar kunnen bespreken. Dit zorgt ervoor dat er gezamenlijk geleerd van kan worden. 

Cliënt die een sterkere positie heeft gekregen

De cliënt heeft meer recht op informatie gekregen van de zorginstelling. Mocht er iets foutgaan tijdens een operatie of is ergens anders een fout gemaakt? Dan is de cliënt in zijn of haar recht om die informatie te krijgen Deze regels worden door de wet beter nageleefd en gecontroleerd. Wil je nou meer weten over de wkkgz of over zorginstellingen in het algemeen? Klik dan op deze website van Stichting Zorggeschil.