Hoe zit het nou met de garantie bij Apple refurbished?

Op Apple refurbished apparaten zit vaak garantie. Maar hoe het is geregeld verschilt per aanbieder, al zijn er veel richtlijnen die bij alle grote partijen wel ongeveer hetzelfde zijn. Hoe het met de garantietermijnen zit bij Apple refurbished, en waar je wel en niet garantie op krijgt binnen deze termijn, ontdek je in deze blog.

De garantietermijn

Hoeveel jaar garantie je krijgt, hangt af van bij wie je de aankoop doet. Waar sommige aanbieders standaard één jaar garantie geven, zijn er ook aanbieders die standaard twee jaar garant staan voor de door hen verkochte producten. Hoeveel garantie er standaard op een product zit, vind je al direct terug in de productomschrijving. Hierin wordt aangegeven wat de garantietermijn is. Soms kun je ook kiezen voor een zogenoemde downgrade, waarbij je in plaats van 2 jaar garantie, kiest voor één jaar garantie. In ruil hiervoor krijg je dan extra korting op het product. Dit kan interessant zijn als je zeker weet dat je het product toch maar maximaal een jaar wil gaan gebruiken. Je kunt hiermee ca. 4-5% van de verkoopprijs afhalen.

De garantievoorwaarden

Wat de dekking van de garantie betreft, kan dit verschillen met de garantietermijn die je hebt gekozen. Hierop willen refurbished verkopers nog wel eens verschillen in dekkingen toepassen. Op onderdelen die door normaal gebruik makkelijk kunnen verslijten bij intensief gebruik, zoals de accu, muis en het toetsenbord wordt minder lang garantie gegeven dan op andere onderdelen. Zo krijg je bij twee jaar garantie, maar één jaar garantie op de muis, toetsenbord en de accu. Wat verder bij Apple refurbished altijd in de garantievoorwaarden is opgenomen, is het minimale percentage dat de accu moet zijn. Vaak ligt dit rond de 70-80% van de oorspronkelijke waardes. Als de accu rot wordt binnen twee jaar, dient dit te worden vergoedt door de refurbished verkoper.

Of er kosteloos aandacht aan de software wordt besteed, verschilt per aanbieder. De één doet niet moeilijk en wil altijd wel de software voor je herinstalleren of checken, waar een ander bedrijf hier direct een bedrag voor vraagt. Dit hangt een beetje af van de coulance van de ondernemer en de specifieke wensen die je hebt met betrekking tot de software. 

Wat er niet onder de garantievoorwaarden valt

Een defect product opsturen naar de refurbished verkoper valt doorgaans niet onder de garantievoorwaarden. De kosten hiervoor zijn dikwijls voor eigen rekening. Ook kosten om data te herstellen of waterschade door toedoen van eigen schuld, vallen niet onder de voorwaarden. Ook diefstal en brand, anders dan brand ontstaan door het apparaat, worden niet vergoed. 

Sommige verkopers bieden daarnaast een niet goed geld terug regeling wanneer het product defect gaat en je niet akkoord gaat met een reparatie of hier van af wil zien. Hoe hoog deze bedragen zijn vind je op de site van de desbetreffende aanbieder.