Omega-3

Even een rijtje: Gezond, gezonder, omega-3. Onze maatschappij verlegt zich van kwantiteit (hoeveelheid) eten naar de kwaliteit van het eten. Een gezonde levensstijl wordt steeds belangrijker en men gaat dus steeds meer op zijn of haar voedingspatroon letten. In een gezonde levensstijl mogen natuurlijk Goede voedingssupplementen niet missen. In dit artikel volgt meer informatie over omega-3, wat is het nou, wat doet het met je en waar kan ik het vinden? Dat zijn allemaal vragen die in deze tekst worden beantwoord.

Omega 3 is een groep van meervoudig onverzadigde vetzuren. Nou is het woord vet vrij negatief, maar deze meervoudige onverzadigde vetzuren zijn juist heel gezond en onmisbaar voor ons lichaam. De stof vermindert onder andere ons cholesterol gehalte in ons bloed. Onder de groep van omega-3 valt ook het veelbesproken alfa-linoleenzuur wat essentieel is voor ons eigen lichaam. Oligomega-3 valt in de categorie natuurlijke cholesterolverlagende middelen. Dat betekend dat de kans op aderverkalking afneemt, ook beperkt de stof het risico op hart en vaatziekten en houd het de bloedvaten elastisch. Verder heeft omega 3 ook nog een hoop andere positieve bijwerkingen. Zo is de stof een van de bouwstenen voor eicosanoïden. Dat zijn hormoonachtige stoffen die veel lichaamsfuncties beheren, hun belangrijkste rol is voorzien in de communicatie tussen cellen in jouw lichaam.

Niet alleen op fysiek gebied is omega-3 erg goed voor ons, op het psychische vlak brengt omega 3 ons ook een flinke helpende hand. Er zijn verschillende studies die het positieve effect van omega 3 op de hersenen bewijzen. De stof wordt dan ook ingezet bij de behandeling van enkele mentale aandoeningen zoals bipolaire depressie, ADHD en schizofrenie. Verder werkt de stof ook preventief op deze aandoeningen. Er zijn ook onderzoeken die een verband leggen tussen een tekort aan de wonderstof en de toename van agressie. Zo schijnen moordenaars vaak een structureel tekort hebben aan omega 3.

http://www.oligo-pharma.nl/