Welke documenten heeft een notaris nodig om de akte te verlijden?

appartement te koop

Wat moet u als trotse eigenaar van een nieuwe woning aan de notaris verstrekken om de koopakte te laten verlijden? We willen een lijst maken van de documenten die u absoluut moet hebben. En begrijp me alsjeblieft niet verkeerd: zonder deze onderdelen is de verkoop niet bezegeld.

Bodemattest: nu overal verplicht

Alle delen van België hebben nu bodemattesten nodig omdat Wallonië deze eis ook heeft ingevoerd na Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In Vlaanderen wordt het toegekend door de OVAM, terwijl het in Brussel kan worden aangevraagd bij het BIM-Leefmilieu. In Wallonië is informatie beschikbaar bij Banque de Données de l’État des Sols wallons.

Stedenbouwkundig uittreksel

De ouderdom van stadsontwikkelingsfragmenten mag niet meer bedragen dan 1 jaar, dat uittreksels uit plannen en vergunningsregisters bevat.

Postinterventiedossier

Verplichte eisen op alle gebieden van wooneenheden die zijn begonnen met de bouw na 1 mei 2001 of begonnen met de bouw op 1 mei 2001. Bevat alle documenten die van pas kunnen komen bij de volgende werkzaamheden aan het gebouw.

Keuring elektrische installatie

In alle drie de regio’s is de verkoper verplicht om inspectierapporten van elektrische installaties te overleggen. Dit geldt voor alle huizen waar elektrische apparatuur is geïnstalleerd vóór 1 oktober 1981. De keuring moet worden uitgevoerd door een erkende instelling en betaald door de verkoper. Bij afkeuring van de installatie is de koper verplicht om binnen 18 maanden na het verlijden van de akte een nieuwe inspectie uit te voeren.

Energieprestatiecertificaat (EPC)

Het is verplicht in alle regio’s. Het informeert de koper over de energiekwaliteit van het gebouw en maatregelen om de energieprestaties te verbeteren. Het certificaat is 10 jaar geldig.

Mazouttank

Als er een mazouttank is, moet deze worden onderhouden en moet het certificaat worden overhandigd.

koophuis

https://be.propenda.com