B2B webshops zijn anno 2022 erg populair. Een B2B webshop is een bedrijf dat goederen of diensten aan een andere bedrijf levert. B2B staat dan ook voor ‘business to business’. Hier tegenover staan de bedrijven die juist de consument als klant hebben. Deze marketing, ook wel B2C marketing genoemd, verschilt op een aantal vlakken sterk met B2B marketing. Daarom is ook een andere aanpak vereist. Wat zijn dan precies de verschillen tussen B2B en B2C marketing? Wat kan B2B jou als bedrijf opleveren? En om welke doelgroepen gaat het? Daar lees je hier in het vervolg meer over! Verschillen tussen B2B en B2COm te beginnen is het goed om te weten wat de verschillen tussen B2B en B2C marketing zijn. B2B en B2C komen op veel punten overeen, maar er zijn ook een aantal verschillen. B2C staat voor ‘business toconsumer’. Hierbij gaat het dus om een bedrijf dat producten en diensten aan consumenten verkoopt. De markt voor B2B e-commerce is tegenwoordig wel 6 keer zo groot als die van B2C. Bij B2B gaat het om heel andere inkopers; in tegenstelling tot de zelfstandige kopers bij B2C zijn de inkopers bij B2B professionals en doen zij vaak grotere orders van hogere bedragen. Vaak bestellen B2B inkopers regelmatig en vanuit een bedrijf, terwijl B2C kopers vanuit persoonlijke redenen bestellen en minder vaak kopen. Voordelen van een B2B webshopEen B2B webshop kan een bedrijf vele voordelen bieden. Ten eerste zorgt een B2B webshop voor een verhoging van de omzet. Dit komt bijvoorbeeld omdat je producten voor meer mensen zichtbaar zijn, wanneer je deze in verschillende landen en talen aanbiedt. Daarnaast trek je ook meer klanten wanneer een product online zichtbaar is. Verder worden door een zakelijke webshop delen van de orderverwerking geautomatiseerd. Dit bespaart tijd en geld en daarnaast is er minder kans op fouten. Tot slot is de service naar klanten beter, onder andere doordat zij altijd een bestelling kunnen plaatsen en voorraadinformatie zelf kunnen inzien. Doelgroepen van een B2B bedrijfWanneer je een B2B webshop wilt oprichten is het natuurlijk belangrijk om je doelgroep goed te kennen. De doelgroep van een B2B webshop verschilt zoals genoemd erg van B2C. De doelgroep bij B2B is namelijk vaak de beslisser en niet alleen de eindgebruiker, zoals bij B2C het geval is. Vaak wordt het product of de dienst door de beslisser als grote investering gezien. Voor een beslissingsmaker is het dus erg belangrijk dat het B2B bedrijf oplossingsgericht, zakelijk, betrouwbaar en professioneel is.
|
https://www.ecomwise.com/b2b-webshop |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Tips om je de crypto fondsen te vergelijken Investeren in crypto valuta is natuurlijk heel leuk, vooral als de koersen van de crypto currencys omhoog gaan. Dan kan je mooie winsten maken, vele...
- De dingen die je kunt doen met het Wft basis certificaat Wil je je specialiseren in het geven van financieel advies? Of wil je financieel adviseur worden? Dan is het belangrijk om eerst het Wft basis...
- Kies een broker die het beste bij jou past Als je wilt beginnen met beleggen, dan is het erg belangrijk dat je kiest voor een broker die voldoet aan al jouw eisen en wensen....
- Wanneer komt er een deurwaarder langs? Het duurt wel even voordat er een deurwaarder op de stoep gaat wanneer een rekening niet voldaan wordt. De eerste stap die wordt genomen wanneer...
- De rol van een assurantiekantoor in Bergen op Zoom in uw financiële zekerheid Verzekeringen vormen de hoeksteen van financiële zekerheid voor zowel individuen als bedrijven. Of het nu gaat om het beschermen van uw huis, gezondheid of bedrijfsactiviteiten,...
- Fiscaal advies in Rotterdam: haal het maximale uit uw belastingvoordeel Ondernemers kunnen flink besparen door gebruik te maken van slimme fiscale regelingen. Professioneel fiscaal advies in Rotterdam helpt u om optimaal te profiteren van aftrekposten,...